czwartek, 8 marca 2012

016."Opowieści niesamowite" Edgar Allan Poe

Źródło
              „Opowieści niesamowite” to zbiór utworów amerykańskiego pisarza – Edgara Allana Poego.  Autor „Opowieści niesamowitych” znany jest głównie ze swojego wiersza „Kruk” oraz jako twórca prozy detektywistycznej. Niewiele osób czytało jego opowiadania, a jeszcze mniej polubiło. W końcu nie wszyscy lubią czytać o złych stronach ludzkiego charakteru. W ostatnim czasie jego popularność stale rośnie i zawdzięcza ją Kelly Creagh – autorce „Nevermore.Kruk”. Muszę przyznać, że ja również zaczęłam czytać Poego dopiero po przeczytaniu książki Kelly Creagh. Jednak moja fascynacja „Nevermore.Kruk” minęła, a fascynacja twórczością Poego pozostała.

                Styl pisania Edgara Allana Poego jest bardzo charakterystyczny. Jego utwory są pełne niespodziewanych zwrotów akcji, różnorodnych wątków i niesamowitej atmosfery. W jego opowiadaniach dominuje nastrój tajemnicy i grozy i nie ma tematów tabu. Autor nie boi się pisać o tym, co innych szokuje i sprawia, że są zniesmaczeni. Uważam to za ogromny plus, bo nie stara się na siłę przypodobać publice.

                Utwory Edgara Allana Poego złożone są głównie z opisów i choć zazwyczaj opisy mnie irytują to te Poego cały czas mnie zachwycają. Opisów przyrody i budynków jest niewiele, ale są one bardzo dobrze skonstruowane. Opisy uczuć są głównym elementem jego dzieł i od razu widać, że autor długo nad nimi pracował. Są bardzo realistyczne. Autor naprawdę ma dar do opisywania emocji. Potrafi doskonale „wczuć” się w myśli szaleńca, zabójcy, osoby skazanej na śmierć czy osoby, która po wielu latach cierpień mści się. Wydaje się po prostu niemożliwe, żeby osoba, która czegoś takiego nie przeżyła mogła to tak dobrze opisać, a jednak to możliwe i nazywa się talent, a Edgar Allan Poe niewątpliwie go miał.

                Bohaterowie w „Opowieściach niesamowitych” są doskonale skonstruowani. Znamy ich myśli, które choć często szalone, uczą nas rozumieć umysł szaleńca i traktować go jako osobę z problemem, a nie jako zło konieczne. Praktycznie niewiele wiemy o tym, co bohaterowie robili w przedakcji czy po zakończeniu akcji, znamy ich tylko w tym niekoniecznie optymistycznym teraz, ale jest to jeden z elementów budujących nastrój tajemnicy. Jak już mówiłam treść opowiadań koncentruje się głównie na uczuciach i emocjach, dzięki czemu bohaterowie są bardzo realistyczni, a przy tym mimo ich złych charakterów dają się lubić.

                „Opowieści niesamowite to zdecydowanie książka godna polecenia. Spodoba się na pewno osobom, które lubią czytać powieści grozy i lubią, kiedy w książkach rzeczywistość miesza się z fikcją. Moimi ulubionymi opowiadaniami z tej książki są „Studnia i wahadło” i „William Wilson” i jeśli nie chcecie czytać całego zbioru utworów Poego to przeczytajcie, chociaż te dwa, a na pewno się nie zawiedziecie.

Ocena: 10/10

(Książka została przeze mnie przeczytana w ramach wyzwania Klasyka literatury popularnej)

15 komentarzy:

natula pisze...

Jestem fanką grozy i uwielbiam się bać, więc samo prze się, dla mnie "opowieści niesamowite" Edgar Allan Poe to doskonała lektura.

Taki jest świat pisze...

Klasyka, która nie ma sobie równej :)

Nanami pisze...

Dokładnie tak :)

Irena Bujak pisze...

Muszę ją przeczytać ;)

fochinii pisze...

Poe jest świetny! Czytałam kiedyś kilka opowiadań i muszę przyznać, że bardzo mi się podobały. Na pewno sięgnę po "Opowieści Niesamowite". :)

Cathleen Sural pisze...

Fabuła wydaje się ciekawa, jednak nie wiem, czy nie zniechęciłaby mnie duża ilość opisów, za którymi niezbyt przepadam. W przyszłości może mimo to się skuszę na przeczytanie :)
Mi się właśnie bardzo podobał styl pisania Zusaka, jednak wszelkie zapowiedzi Śmierci, co do przyszłych wydarzeń dużo zepsuły.

Jul pisze...

Pierwszy raz czytałam te opowiadania w wieku 10 lat. Teraz czytam je praktycznie bez przerwy. Mi się bardzo podobają.:D

Weronika pisze...

Nie czytałam zarówno "Nevermore" jak i Poego, ale sięgnę na 100%!

Magda pisze...

nie czytałam, ale lubię powieści grozy, więc chyba mi się spodoba :)

Miqa pisze...

No proszę, aż taka dobra! To się zdziwiłam pozytywnie :) Chyba wybiorę się do biblioteki i poszukam tej książki.

Percowaty pisze...

POE! Po 'Nevermore' miałem wielką ochotę na jego twórczość, i widzę, że to faktycznie coś niesamowitego. Muszę zdobyć jego książki.
Świetna recenzja ;)
Zapraszam też do mnie - percowato.blogspot.com

Sowa pisze...

Brr. I Poe jako postać, i jego dzieła mnie przerażają. Ja nawet po Nevermore nie mam ochoty sięgnąć, przerażają mnie takie klimaty, bom strachliwa. No i mam wstręt do opisów, lubię jak jest krótko i na temat (czego niestety nie widać po moich komentarzach, noale. :D), więc Poe pewnie poczeka, aż nabiorę odwagi.

Unknown pisze...

Poe to klasyka horroru :) Coś jak najbardziej dla mnie :D

Lola Nicpoń pisze...

O autorze i jego opowiadaniach czytałam sporo pochlebnych opinii, zresztą klasyka, to w końcu klasyka. Niestety miałam w posiadaniu jedynie elektroniczną wersję kilku jego opowiadań, więc zniechęciłam się do czytania. Na pewno jednak to nadrobię! :)

Anonimowy pisze...

Oooo, Poe. Moja radość jest wielka xD
A już się obawiałam, że nieco odchodzi.

Pozdrawiam serdecznie!

Prześlij komentarz