wtorek, 8 maja 2012

026."Opactwo Northanger" Jane Austen+czytamy fantastykę+oTAGowani

Źródło
"Opactwo Northanger" to jedna z książek znanej angielskiej pisarki - Jane Austen. Autorka znana jest głównie ze swoich wyśmienitych romansów - "Duma i uprzedzenie", "Rozważna i romantyczna", "Emma". Nic więc dziwnego, że sięgając po książkę miałam wobec niej wielkie wymagania. Czy autorka stworzyła kolejny wybitny romans?

Catherine to młoda dziewczyna, która wyjeżdża wraz ze swymi sąsiadami do Bath na wakacje. Ma wobec tej podróży ogromne oczekiwania, marzy o wielkiej miłości. Na miejscu okazuje się jednak, że wśród tłumu nieznanych twarzy trudno jej będzie się odnaleźć. Na pewno pomoże jej w tym rodzeństwo Thrope i rodzeństwo Tinley. Ale znalezienia miłości nie można przyśpieszyć...

Fabuła książki jest typowa dla romansu - dwóch mężczyzn walczy o serce jednej kobiety. Właściwie jest to jedyny wątek w tym utworze. Zwrotów akcji nie ma w tej książce zbyt wielu, a te które występują nie są jakoś szczególnie zaskakujące.

Styl pisania autorki wydaje mi się dziwny. W jej poprzednich książkach podziwiałam realistyczne dialogi, ciekawe opisy i zaskakujące monologi. W tej książce nie ma niestety żadnej z tych zalet. Wydaje mi się jakby "Opactwo Northanger" było parodią romansu, a nie prawdziwym przedstawicielem tego gatunku.

Bohaterów jest wielu i każdy z nich jest obdarzony jedną charakterystyczną cechą i poza tą jedną cechą właściwie nic o nim nie wiemy. Panna Thrope jest symbolem dwulicowości, pan Thrope rozbierzności między słowami a czynami, generał Tinley zachłanności, a Catherine naiwności. Jak już wspominałam bohaterów jest wielu, ale żaden z nich nie wzbudza sympatii.

"Opactwo Northanger" na pewno nie jest książką dla każdego. Na pewno nie polecam wielbicielom autorki, bo w porównaniu z innymi jej książkami ta wypada wyjątkowo słabo.

Ocena:
2/10

***
http://czytamyfantastyke.blox.pl/html/1310721,262146,21.html?1200724


Akcja "Czytamy fantastykę" polega na promowaniu fantastyki wśród blogerów. Więcej informacji znajdziecie tutaj.


  • Jakie są Twoje ulubione książki z gatunku fantastyka?
"Hobbit, czyli tam i z powrotem", "Harry Potter", "Trylogia Czarnego Maga", "Mroczny Krąg".
  • Jakie książki fantastyczne zrecenzowałaś na swoim blogu?
Po kliknięciu tutaj zobaczycie wszystkie moje recenzje z tego gatunku. Wyrażam zgodę na skopiowanie moich recenzji do bazy recenzji "Czytamy fantastykę".
  • Jakie książki fantastyczne zamierzasz niedługo przeczytać?
Zamierzam przeczytać "Córkę krwawych" oraz "Nihal z Krainy Wiatru".

***
Zostałam oTAGowana przez TomkaSzymka.


1. Ulubiony rodzaj książki.
Fantastyka.
2. Ulubiony autor.
Orson Scott Card.
3. Ulubiona kreskówka z dzieciństwa.
Smerfy i Gumisie.
4. Najlepszy film jaki ostatni widziałeś/aś.
"Harry Potter i Komnata Tajemnic".
5. Blog, którego najczęściej przeglądasz.
Wszystkie blogi z recenzjami przeglądam równie często.
6. Jaki będzie temat Twojej następnej recenzji?
W następnym poście będzie stosik, a w następnej recenzji najprawdopodobniej "Córka krwawych".
7. Jakiego polskiego pisarza podziwiasz najbardziej?
Jest ich naprawdę wielu i nie potrafię wybrać jednego. Na pewno w takim TOP znalazłby się Andrzej Klawitter i Jacek Piekara.
8. Ulubione zwierzę.
Chomik.
9. Na koncert jakiego zespołu poszłabyś/poszedłbyś najchętniej?
AFI.
10. Jaki serial oglądasz nałogowo?
El Barco, Hellcats i Pretty Little Liars.
11. Ulubiony aktor/aktorka. 
Emma Watson.


Moje pytania
1.Twoja ulubiona książka z dzieciństwa?
2.Twoja ulubiona pora roku?
3.Twój ulubiony sport?
4.Twój znienawidzony przedmiot w szkole?
5.Wierzysz w piątki trzynastego?
6.Gdzie kupujesz książki?
7.Czy lubisz kupować książki przez Internet?
8.Jak często korzystasz z Facebooka?
9.Ile lat ma już Twój blog?
10.Czy chciałbyś/chciałabyś w przyszłości zostać pisarzem?
11.Jakie było Twoje marzenie z dzieciństwa, które się spełniło?

Do zabawy typuję:
1.Bujaczka
2.Rudą
3.Awiolę
4.Tirindeth
5.Nevermore
6.Versatile
7.Hannę
8.Sylwuch
9.Scorpius
10.Julię Stranger
11.Marcepankową

Jeśli któraś z osób, którą wytypowałam została wcześniej wytypowana to napiszcie mi o tym w komentarzu to wybiorę inne osoby.

***
To chyba najdłuższa notka w historii bloga ;D


26 komentarzy:

Miłośniczka Książek pisze...

książki Jane Austen uwielbiam - łącznie z tą, o której piszesz; czytałam i widziałam ekranizacje
najbardziej chyba jednak lubię "Dumę i uprzedzenie" :)

Querida pisze...

Na razie czytałam tylko "Rozważną i romantyczną" Jane Austen i bardzo przypadła mi ta książka do gustu, więc możliwe, że jednak po "Opactwo" również sięgnę. :)

Sylwia (nieperfekcyjnie.pl) pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Sylwia (nieperfekcyjnie.pl) pisze...

Widzę, że ocena bardzo słaba. Niemniej jednak - od daaawna chcę przeczytać jakąś książkę autorstwa Jane Austen, więc muszę w końcu przybrać się do tego. Jednak spróbuję zapamiętać, żeby nie zaczynać od "Opactwa Northanger". ;-) Dziękuję bardzo za oTAGowanie mnie. Na pewno odpowiem na pytania. Mam nadzieję, że mogę zrobić to za kilka dni? :) Pozdrawiam ciepło! :)

Miqa pisze...

Czyli jeśli brałaś już udział w zabawie, to nie mogę otagować Cię ponownie?
A co do książki.. .to nie sięgnę. Nie pałam miłością do Austen.

Nanami pisze...

Wydaje mi się, że tak to właśnie działa, ale pewna nie jestem ;/

Unknown pisze...

W takim razie sięgnę po inne książki tej autorki.

Sophie di Angelo pisze...

A właśnie koleżanka ostatnio zachęcała mnie do tej książki. Pewnie i tak przeczytam, jak mi ją da. ;3
A w akcji 'Czytamy fantastykę' też wzięłam udział. 8D
Pozdrawiam!

itsmeakame pisze...

Jane czeka sobie u mnie na półce , aż nadejdzie jej kolej. Pozdrawiam

GumcioBook (Gabrysia) pisze...

Po tak niskiej ocenie napewno nie przeczytam. Ja też dołączyłam do tej akcji. I szkoda, że już odpowiedziałaś na pytania, bo właśnie cię oTAGowałam, może następnym razem będę miała więcej szczęścia i będę pierwsza która cię zaprosi do jakiejś zabawy :)

Tirindeth pisze...

Ojej nie wiedziałam, że mnie oTAGowałaś! Dziękuję, chociaż ta zabawa już za mną. A co do twoich odpowiedzi - też lubię Emmę ;)

Anonimowy pisze...

Książki Jane Austen uwielbiam, chociaż trzeba przyznać, że moją ulubioną jest "Emma".

Unknown pisze...

Jestem fanką Austen i uwielbiam wszystkie jej powieści, tę też ;) To jej próba pisarska - może dlatego wydała Ci się taka słaba? Mimo wszystko polecam inne jej książki, których nie czytałaś, może akurat Ci się spodobają ;)

Rosemary pisze...

Uwielbiam Jane Austen, a tej powieści jeszcze nie miałam okazji przeczytać. Chętnie to zmienię mimo Twojej niskiej oceny :)

Irena Bujak pisze...

Już mnie ktoś otagował chyba, ale nie zmieniaj! Dałaś fajne pytania ;D

Weronika pisze...

Trochę się obawiam tej książki, ale z miłości do Jane z pewnością kiedyś po nią sięgnę...
No i czekam na stosik:)

Weronika pisze...

Ja również nie jestem pewna, ale chyba można otagować jedna osobę kilka razy, bo pytania każdy zadaje inne...

Wioleta Sadowska pisze...

Nie czytałam tej książki. Muszę zajrzeć bo lubię Jane Austen.

Nanami pisze...

Moją ulubioną również jest "Emma" ;)

Irytacja pisze...

Taka niska nota dla Austen? Koniecznie muszę się przekonać jak to jest z tą książką. (:
Pozdrawiam!

Magda pisze...

nie czytałam, mam za to na półce inną książkę tej autorki i chyba się trochę zniechęciłam :)

Cathleen Sural pisze...

Mam nadzieję, że nie obrazisz się, jeśli na pytania odpowiem w komentarzu :)

1.Twoja ulubiona książka z dzieciństwa?
Nie mogę się zdecydować pomiędzy :"Dzieci z Bullerbyn", "Tajemniczy Ogród", "Bracia Lwie Serce".
2.Twoja ulubiona pora roku?
Wiosna
3.Twój ulubiony sport?
Jazda na rolkach.
4.Twój znienawidzony przedmiot w szkole?
Biologia!
5.Wierzysz w piątki trzynastego?
Nie wierzę w żadne przesądy, prócz "dwunożnego" słupa :)
6.Gdzie kupujesz książki?
Najczęściej przez allegro.
7.Czy lubisz kupować książki przez Internet?
Tak, często można trafić na ciekawe okazje.
8.Jak często korzystasz z Facebooka?
Codziennie :)
9.Ile lat ma już Twój blog?
Mój blog dopiero ma niecałe 4 miesiące :)
10.Czy chciałbyś/chciałabyś w przyszłości zostać pisarzem?
Jeśli wymyśliłabym ciekawą i interesującą historię, to dlaczego nie. Jednak nic na siłę :)
11.Jakie było Twoje marzenie z dzieciństwa, które się spełniło?
Mieć własną, osobistą biblioteczkę :)

Beata N. pisze...

"Opactwo Northanger" jest parodią, ale nie tyle romansu co powieści gotyckiej. Także trzeba do tej książki podchodzić trochę z przymrużeniem oka;) Co nie zmienia faktu, że np. "Duma i uprzedzenie" jest o wiele lepszą pozycją;)

Nevermore pisze...

Nie przeczytam - nie chcę się zrazić do Austen. Co do tagowania to odpowiedziałam już nawet dwa razy:)

Jul pisze...

Nie lubię Jane Austen. Czytałam jedną jej książkę i jakoś się nie zachwyciłam. Co do oTAGowanych ja odpowiadałam na 3 zestawy pytań.;D

Agata pisze...

U mnie było zupełnie inaczej- nie przepadam za Jane Austen, nie urzekła mnie ani Rozważna i romantyczna, ani Duma i uprzedzenie.

A Opactwo Northanger akurat dobrze mi się czytało, może dlatego, że akcja była ciekawsza i żywsza.

Prześlij komentarz