poniedziałek, 10 września 2012

058."Deklaracja" Gemma Malley

Źródło
"Deklaracja" to książka Gemmy Malley pierwszy raz wydana w 2007 roku w Wielkiej Brytanii. Na język polski książkę po raz pierwszy przetłumaczono dwa lata temu. Mimo tego o książce nigdy nie było głośno i nie jest ona jakoś szczególnie popularna. Czemu książka ta nie jest znana szerszej publiczności?

Długowieczność, chyba każdy z nas, choć raz wyobrażał sobie jakby to było być nieśmiertelnym. Zazwyczaj nasze marzenia są bardzo przyjemne, bo nie przejmujemy się kwestiami praktycznymi, ale autorka tej książki postanowiła pokazać nam długowieczność z zupełnie innej perspektywy. W świecie, w którym żyje Anna (główna bohaterka), ludzie płacą za nieśmiertelność bardzo wysoką cenę - nie mogą mieć dzieci. Te, które się jednak na świecie pojawiają stają się nadmiarami i są umieszczane w ośrodku dla nadmiarów, a ich jedynym celem w życiu jest służenie legalnym. W takim właśnie świecie musi żyć Anna, a właściwie nadmiar Anna. Dziewczyna nigdy nie była traktowana jak normalna osoba - od zawsze była bita, poniżana, wpajano jej nienawiść do rodziców i siebie samej. Nauczono ją, że nie powinno jej na świecie być i jej jedynym celem w życiu powinno być odkupienie matce naturze tego, że w ogóle się urodziła. Dziewczyna po latach "prania mózgu" zaczyna w to wierzyć, ale tylko do czasu.W zakładzie pojawia się nowy chłopak, który próbuje opowiedzieć Annie o prawdziwym świecie i zmienić jej myślenie, ale to nie będzie tak proste jak mogłoby się wydawać...

Losy Anny są niezwykłe. Tym trudniej o nich czytać, im bardziej uświadamiamy sobie, że nasz świat może naprawdę będzie kiedyś tak wyglądać. Niesamowicie wzruszające są wpisy z pamiętnika Anny i jej dialogi z innymi nadmiarami. To było straszne - czytanie i oglądanie na ekranie wyobraźni jak można zniszczyć psychikę bezbronnego dziecka. Książka co prawda nie posiada zbyt wielu wątków, ale te które się pojawiają są naprawdę dobrze opisane. Dużym plusem książki są również zwroty akcji, bez których na pewno nie byłaby ona tak dobra.

Styl pisania autorki jest nietypowy. Przyzwyczaiłam się już czytać o strasznych wydarzeniach z punktu widzenia ofiary, która nie może się pogodzić z tym, co jej zrobiono i czemu właśnie jej, ale tutaj jest inaczej. Główna bohaterka na skutek wpajanych jej od dziecka kłamstw naprawdę uważa się za bezwartościową, za czyste zło, dlatego czytanie o tym było straszne, bo ona uważała, że zasłużyła na to, co ją spotkało. Dużym zaskoczeniem było dla mnie to, że autorka postanowiła opisać tą historię w narracji trzecioosobowej, ale o dziwo nie stało się to wadą książki. Opisy emocji i uczuć i tak pojawiały się często, więc ja jestem zadowolona.

Autorka bardzo postarała się przy kreowaniu bohaterów. Anna i Peter wydają się realistyczni. Są tak dobrze wykreowani, że czasem miałam wrażenie jakby tacy ludzie istnieli naprawdę, bo przecież nie da się stworzyć tak niesamowitych postaci bez pierwowzoru. Autorka dużo zyskała u mnie również dlatego, że postaciom pobocznym poświęciła równie wiele uwagi co głównym. Bardzo dobrze oddał to opis zabawy w legalną i nadmiar, w której jedna dziewczynka rządziła drugą, a im gorszy był rozkaz tym bardziej reszcie dziewczynek się podobało. Zdaję sobie sprawę, że przez to, co im robili w zakładzie, one nie były w stanie samodzielnie myśleć, ale i tak te opisy były wstrząsające i bardzo brutalnie uświadomiły nam, że taka rzeczywistość byłaby po prostu okropna.

"Deklaracja" to poruszająca książka. Na pewno nie jest lekturą łatwą ani przyjemną. Zmusza do refleksji i zmienia nasz punkt widzenia i sposób postrzegania rzeczywistości. Polecam tą książkę osobom, które nie boją się trudnych tematów i oczekują od książki czegoś więcej niż kilku godzin rozrywki.

Ocena:
9,5/10

13 komentarzy:

Querida pisze...

Już nie mogę doczekać się, kiedy w końcu przeczytam drugi tom. :)

GumcioBook (Gabrysia) pisze...

książka już do mnie idzie, więc niedługo będę brała się za jej czytanie :)

Monika Gagat (Autorka) pisze...

Czytałam kilka recenzji, jednak w 100% się z tobą zgadzam.. Książka popularna nie jest, a szkoda, bo z tego, co widzę naprawdę warto ją przeczytać :)

ania pisze...

Czytałam i również mi się podobała:)

Miłośniczka Książek pisze...

możesz być pewna, że tę książkę przeczytam :)

Meg Sheti pisze...

Muszę się za nią rozejrzeć :)

Irena Bujak pisze...

Ja już upolowałam drugą część i tylko czekam aż dorwę ją w swoje ręce. Nie sądziłam, że aż tak mi się spodoba ta seria ;)

Wioleta Sadowska pisze...

Nie słyszałam o tej serii. Widzę, że dużo straciłam. Muszę jej poszukać w księgarni :)

Czajma pisze...

Pierwszy raz słyszę, cieszę się, że dzięki Twoim postom dowiaduje się o nowych perełkach :)

Unknown pisze...

Zgadzam się. szkoda, że druga cześć jest nieco gorsza, ale i tak chętnie sięgnę po ostatni tom.

Larysa pisze...

Pomyślę jeszcze :)

Anne18 pisze...

Muszę przeczytać.

Immora pisze...

Mam i czeka na swoją kolej. A ja oczekuję jej z niecierpliwością :)

Prześlij komentarz